Sunday, August 2, 2009

1 Ogos 1978 dan 31 tahun selepasnya.

Assalammualaikum,

terlewat 2 hari nak publish post yg ini.Sepatutnya, 1 Ogos 2009 yg lepas dah masuk blog, tp biasa la...kehidupan ni berputar2 ibarat pusingan roda dan dlm tempoh bbrp hari keblkgn ni aku rasa aku berada di sudut bahagian tepi roda; bukan di atas dan juga bukan di bwh...

Sepatutnya di atas sbb:
Aku rasa terlalu bahagia menyambut ulangtahun ku kali ini, maybe sbb aku dah menginjak dr angka 30 dan diam tak diam hari yg aku tunggu semakin dekat. Skang ni pun kami dah plan n diskas what to do and how it should be...just perancangan awal, especially for the engagement, insyaAllah. Dan paling best sbb dpt sambut bersama2 kesayanganku dan dpt present yg maybe pd sesetgh org nothing or biasa sj, tp pd aku, its so precious!...;) Maybe kerna bentuk hadiah tersebut dan juga kerna usaha yg dilakukan secara senyap2 smp sanggup berbohong supaya tak kantoi dgn aku...:D, apa2 pun...Thank you syg. Thank so muach!!!
Dan sesungguhnya ianya bermakna mengenangkan kata2 dlm kad ucapannya. "The first one we celebrate as a friend (setahun yg lalu, first dating kami - dia fetch aku di IIC), The second as a couple. The third as a fiancee an then as a husband and wife, insyaAllah.. (amiinnn...Ya Rabbal Alaminn...)

Namun, tidak terlalu atas kerana:
Aku rasa agak menyesal dgn lack of time management aku lately sampai aku mengabaikan bbrp tjwb dan plan diri sendiri. Namun, insyaAllah...aku kan cuba sesuaikan diri dgn perubahan2 diri dan sekitar akibat drpd pertambahan tjwb dsb. Semoga Allah terus guide aku ke jalan yg lurus, jln yg diredhaiNua, jalan menuju ke syurga...

Sesungguhnya, kita manusia mmg tak layak untuk membuat penilaian ke atas insan lain apatah lagi menghukumnya kerna, itu adlh hak Tuhan yg mutlak. Apa yg boleh kita lakukan hanyalah melihat, belajar dan mengingatkan sesama saudara kita. Atas kesedaran itu, sekiranya ada kesalahan diri ini sepanjang 31 tahun aku di bumi ini, kpd yg mengenali ku, ampunkan kesalahan2 aku, halalkan la mana yg perlu dan selalulah mengingatiku yg pelupa dan alpa ini...

Terima kasih mak kerna melahirkan sy 31 tahun yg lalu sbg anak terakhir mak dan arwah abah. Maaf sbb hasrat mak menimang anak perempuan tak menjadi, tp percayalah; serba sedikit anak mak ni faham akan naluri seorang wanita...yg mana ianya telah menjadi kelebihan buat diri ini setakat hari ni...;)

Buat arwah abah, Al-fatihah dan bersemadilah dgn bahagianya abah di sana. Doakan sy selalu, doa supaya menjadi yg terbaik dan soleh...walaupun telah tersadung, tersungkur dan terseleweng byk kali dlm hidup ini.

Kesimpulannya; 10 tahun pertama ~ bahagia sbg permata bongsu dlm keluarga.
10 tahun kedua ~ cabaran menjadikan amanah dan harapan bukan sbg bebanan, apatah lagi di penghujung usia waktu ini, abah kembali menemui maha pencipta. Ketika inilah segala ujian dan cabaran bermula sedikit demi sedikit..
10 tahun ketiga ~ yg mana baru saja aku tggalkan. Terlalu byk yg terjadi. Belajar, tamat belajar, bekerja, bercinta dan bercinta dan merana, kembali bercinta, dikhianati, tersadung, tersungkur, hampir menggelupur, terasing dan menyimpang dr fitrah dan jalan kebenaran, tersedar, bangkit, bercinta, bersahabat, belajar kembali dan...merancang kegemilangan dan kebahagiaan utk masa depan, sekurang-kurangnya untuk 10 tahun akan datang...

Buat semua, terutama teman2 seperjuangan. Byk yg telah aku lakukan dan kekhilafan demi kekhilafan ini sebenarnya sukar utk ditanggung. Maafkan atas segalanya utk semlm, hari ini dan esok. Doakan la aku supaya menjadi insan yang bersyukur dan terus dirahmatiNya serta di senangi kalian.

31 tahun...here i come and hopefully this journey will be successful as planned.

Wassalam... Thank you ALLAH!

2 comments:

Hiswadi Anuar said...

Salaam Bro,

Hepi belated besday ok..smoga perancangan hang akan dimakbulkan Allah SWT..

Aminnn

memyn said...

insyaAllah...
everything will be on track :)
work n pray
Allah bless :)
eppy belated bday