Friendship Quotes

Monday, April 11, 2011

Apa yang terjadi dari hujung 2009 hingga hari ni, April 2011???

Assalam semua.

Alhamdulillah. Saya amat2 bersyukur dengan hidup sy pd hari ini. Kehidupan penuh ranjau dan dugaan. Pernah ia terpalit dengan noda2 especially awal2 kehidupan di kota metropolitan ini, seumpama bait2 lagu "Sesat di Kuala Lumpur", masterpiece dari Sifu M. Nasir.

Namun, syukur ke hadratNya...saya masih berpeluang berhijrah dan terus mengabdikan diri padanya. So, apa yg berlaku sejak post terakhir saya berkenaan "Aidilfitri penuh maknawi?"
Macam2 hal sebenarnya dah terjadi. Contoh, masa post terakhir saya tu ditulis...saya masih lagi "kembali single". Kini, saya dah sedikit berusia, maka tak boleh dah nak main single. Kena main double...:). kena ada pair.

26 Disember 2009, adalah tarikh saya ditunangkan dengan isteri saya sekarang. Jangkanya dalam tempoh 10 bulan ke setahun, tapi since semasa itu Mak dia pun dah semakin tak sihat, maka satu petang di awal tahun 2010 sewaktu menghadiri kenduri doa selamat di rumahnya, saya dikerumuni secara tetiba oleh ayah dan pakcik2 dan makcik2 dia. Suspen jugak la masa tu...agak terkejut sebenarnya tapi masih berlagak cool...;p

Rupa2nya keluarga dia meminta saya mempertimbangkan permintaan Maknya(kini arwah), agar dipercepatkan majlis, sekurang2nya nikah dahulu. Tak taulah mana datang kekuatan utk saya terus bertenang, pada hal masa tu mula terfikir dah cukup ke duit nih? Lepas tu nanti majlis asal pada Jun 2010, kena jugak berjalan? So...setelah sedikit helaan nafas yg terkandung kalimah puji2an padaNya dan selawat ke atas baginda Rasulullah (S.A.W) saya hembuskan, maka saya pun mengambil kata persetujuan dengan syarat (untuk lebih berdiplomasi) agar saya rujuk perkara ini dengan keluarga dan sanak saudara terutamanya Pak Long Manjus saya yg menjadi wakil semasa bertunang kelmarin.

Dan...tanggal 24 April 2011, bermulalah episod baru saya sebagai suami kpd isteri tercinta. Siapa? Kalau dirujuk pd post "Mimpi Semalam"... org sy pilih adalah pilihan saya yang terkini, yang menerima saya seadanya dan tidak berkongsi kasihnya itu dengan pihak ketiga dsb.

Dialah "Lisa SuriRumahtangga" saya..:)

Diikuti majlis persandingan pada 5 Jun 2010, tarikh yang sepatutnya kami menikah dan terus bersanding. Ketentuan Allah, sapa yg mampu tahan? DIA nikahkan saya segera utk elak saya dari melakukan noda dan dosa...agar saya halal dalam percintaan, agar redhaNya kekal dalam sebuah perhubungan.

Indahnya hidup ini selepas itu. Walaupun pasti ada cabaran dan dugaan spt..masih terkenang2 dan terindu2 insan terdahulu...namun, kasih saya pada isteri pasti melebihi segalanya. Walaupun selepas 2 minggu kami bersanding, mak mertua meninggal dunia, namun saya dan isteri redha bahawa kami telah menunaikan tanggungjawab yg sepatutnya.

Meniti dan menghitung hari ke ulangtahun pertama kami, tanggal 24 April ini... saya dedikasikan sejuta penghargaan ke atas zaujah saya yg paling saya cintai. Terima kasih kerna sudi berkongsi hidup dengan insan yg serba kekurangan ini. Semoga solehah dan taatlah dikau dalam rumahtangga kita. Semoga redhaku padamu seiring redha Allah buatmu sampai syurga nanti.

Aaminnn Ya Mujeeb, Ya Rabbal Aalaminnn...

Rasa hati ini di kehidupan hari ini...

Assalammualaikum and very good day...

Pada zaman awal remaja saya, saya terpengaruh dengan abang2 sy yang punyai diari catatan masing2 sehinggakan tatkala tahun baru menjelang, soalan yg sering saya ke utarakan pada arwah abah saya "Abah, ada diari baru tahun ni tak? Adik nak satu?", sambil tersenyum sengih nan manja mengharapkan abah saya menuruti kemahuan anak bongsunya ini.

Setelah dapat je diari tu, mulalah saya menulis pelbagai cerita yang mana lebih kepada cerita diri, emosi, pengalaman dan perjalanan kehidupan seharian terutamanya di sekolah. Diari terakhir saya ada yang betul2 mencatatkan perjalanan hidup saya adalah diari tahun 1998 (secara kebetulan sama dengan tahun Abah saya meninggalkan dunia yg fana ini). Selepas tu kalau ada diari pun, saya hanya mencatatkan benda2 yg difikirkan betul2 penting dsb. Kini, bila dah bekerja, diari saya lebih kepada planner yg saya gunakan sebagai reminder perkara2 penting, things to do dan sedikit shj perkara peribadi. Dan...saya fikir, di sinilah, di blog inilah sepatutnya banyak rasa diri yg lebih peribadi saya kongsikan atau catatkan. namun, tak la secara penuh kan? Ia sepatutnya lebih abstrak atau penuh kiasan asalkan moralnya dapat dikongsi bersama demi kesejahteraan hidup yg takkan kekal lama ni...

Nah! setelah saya biarkan blog ni bersarang dan berdebu hampir 2 tahun, saya mulakan kembali... perjalanan dan cerita dari sekeping hati seorang lelaki....

Tuesday, October 6, 2009

Aidilfiri penuh maknawi

Selamat Hari Raya Aidilfitri. Rasanya belum terlambat aku ucapkan sementelahan kita masing2 masih meraikan dgn anjuran serta kunjungan rumah terbuka.

Raya kali ni amat bermakna padaku. Lain rasanya. Biasanya tahun2 sebelum ni aku lebih kepada beraya dengan menonton TV di rumah, kali ini aku lebih banyak berkunjung dan menziarahi sanak saudara dan sahabat handai ahli keluargaku.

Walaupun tak dapat berjemaah di pagi raya kerana kesesakan masjid yg luar biasa, tapi ianya terubat dgn kehadiran org yang tersayang dan kedua ibu bapanya serta adiknya ke rumahku selepas zohor raya pertama ini. Kunjungan yg amat bermakna, mengeratkan silaturrahim antara kedua belah pihak lantas memungkinkan perkembangan yg positif dlm hubungan kami.

Ingat lagi, tanggal 31 Ogos lepas...sempena cuti Hari Kebangsaan aku mengambil kesempatan berbuka puasa di rumahnya lantas meluahkan hasrat hati kepada kedua ibu bapanya. Maka, setelah persetujuan tercapai..insyaAllah dan aku amat mendambakannya Ya Allah! ~ bahawa ini adalah destinasi kasihku yang abadi...yang suci dan diredhai.

Buat kasihku yang tersayang, sama2 kita mendoakan segalanya berjalan lancar bagi kita ~ hubungan ini, hubungan antara keluarga, perancangan dan perlaksanaan majlis gemilang kita serta hidup bahagia selepas itu...ever after....;)

I do....love you.